Colburn och Salesbook öppnar dörrar för Verisure

 
 
 

Med en komplex säljorganisation och stora informationsflöden behövde Verisure ett specialanpassat verktyg för att kunna följa upp och motivera sina medarbetare. Salesbook, utvecklat av Colburn Collaboration, har blivit en framgångssaga för larmföretaget i Norden – och nu väntar Europa med Belgien och Nederländerna först i tur.

 
 
 

När Verisure sökte ett digitalt verktyg för att kunna stötta sin säljkår kontaktade företaget lösningsarkitekterna på Colburn Collaboration. Resultatet av samarbetet blev det webbaserade Salesbook, ett användarvänligt system som ger alla parter snabb och tydlig information om utmaningar och framgångar.

- Med Salesbook får vi insikt! Vi vill att våra säljledare och coacher ska kunna hjälpa våra säljare att bli ännu bättre. Vi kan nu följa dem och deras utveckling på ett helt nytt sätt och det har förbättrat våra resultat. Jag är säker på att andra säljbolag skulle ha stor nytta av ett system likt Verisures Salesbook, säger Therese Svedberg, projektledare inom sälj på Verisure.

 

sb1.png
 
 
Salesbook_2_0.png

Salesbooks design är lättillgänglig och intuitiv och alla data presenteras i grafisk form som gör det enkelt att tolka resultaten. Verktyget erbjuder olika vyer, funktioner, uttag av nyckeltal och rapporter beroende på användarens roll i verksamheten.

- Säljaren som knackar på dörren kan direktrapportera sina resultat och tävla med kollegorna, säljcoachen kan hålla koll på hur de presterar, se samband och följa upp för att stötta och motivera. Men Salesbook ger också Verisures partnerägare och regionchefer en fullständig överblick, säger Johan Stenbeck, konsult och delägare i Colburn.

Verisure är störst i Sverige på hemlarm och säljkåren består av franchisetagare över hela landet. Säljprocessen innehåller många moment och det är ett omfattande material som ska samlas och bearbetas i Salesbook. Men med Colburns metodik – att lyssna, analysera och agera – hanteras varje utmaning.

- Vi på Colburn jobbar väldigt nära kunderna, det gäller att omsätta kundens idéer och tankar till något som går att genomföra, sen jobbar vi dag och natt för att få allt på plats, säger Johan Stenbeck.

 

 
 
 

- Colburn är fantastiska, de har verkligen satt sig in i vårt företag och hur franchisetagare jobbar. De förstår hur verkligheten ser ut och kommer hela tiden med idéer och förslag, säger Therese Svedberg.

Salesbook stödjer alla plattformar men säljarna ute i fält använder verktyget främst i mobilen. Colburn har använt gränssnittet Sencha ExtJS som ramverk för applikationen.

- Det är en extra utmaning att även bygga en app, men det innebär samtidigt möjligheter, vi kan exempelvis skicka ut pushnotiser och påminna om att säljarna ska rapportera, vilket de gör direkt i mobilen, säger Johan Stenbeck.

Colburn lägger också stor vikt vid användarvänligheten.
-  Det måste vara enkelt att använda och frigöra tid. Vi bygger system som ser ut och används som sådant du redan känner igen, då behöver du ingen manual utan är igång direkt, säger Johan Stenbeck.

-  Har du sett det en gång vet du hur det fungerar, bekräftar Therese Svedberg.

Verisure har även implementerat Salesbook i sina organisationer i Norge och Finland och näst i tur står Nederländerna och Belgien. Internationaliseringen har krävt stora systemanpassningar, men det är inget Colburn ryggar för.

- Som säljorganisation justerar vi saker hela tiden och Colburn är bra på att lägga till funktioner, små förbättringar hela tiden. De löser allt! säger Therese Svedberg.

- Att hela tiden förändra och förbättra, det tycker jag är nyckeln till framgång, säger Johan Stenbeck.

 

sb3.png